Agni Yoga Hellas

ΚΟΣΜΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ – 5

Uncategorized

Τι μπορεί να πει κανείς μέσα σε λίγες σελίδες γι΄αυτόν τον υπέροχο Νόμο που εκφράζει τη δικαιοσύνη, την αξιοκρατία και τις ίσες ευκαιρίες για όλα τα όντα, τον Νόμο που είναι κυριολεκτικά η σανίδα σωτηρίας για τον άνθρωπο. Τον Νόμο που εκλύει την βαθιά εκείνη ευτυχία και πληρότητα που ονομάζουμε ευδαιμονία, ένα βίωμα που δεν ανήκει στον κόσμο τούτο γιατί είναι νιρβανικής και παρανιρβανικής φύσης, και γι΄αυτό μόνο τα Όντα που έχουν κατακτήσει αυτά τα πεδία, δηλαδή οι πύρινοι Γιόγκι -Καθοδηγητές της ανθρωπότητας, είναι φορείς και μεταδότες αυτής της ουσίας -ναι, η ευδαιμονία είναι ουσία της ανώτερης ψυχικής ενέργειας και έχει την πιο στενή σχέση με την Ιεραρχία. Η Ιεραρχία είναι η Πηγή της.

Ας δούμε τώρα μια τριάδα νόμων που σχετίζονται ιδιαίτερα. Πρόκειται για τον Νόμο της Περιεκτικότητας, τον Νόμο της Σύνθεσης και τον Νόμο της Αρμονίας.

Ο Νόμος της Περιεκτικότητας είναι εκείνη η συμπαντική λειτουργία που μπορεί να αγκαλιάζει πολλά στοιχεία και διαθέτει απεριόριστη ελαστικότητα ώστε να έχει τη δυνατότητα να συμπεριλάβει κι άλλα στοιχεία στο διηνεκές.

Ο Νόμος της Σύνθεσης τοποθετεί τα διάφορα στοιχεία μαζί σε τρόπο ώστε να προκύπτει ένα αποτέλεσμα λειτουργικό και όμορφο.

Σ΄αυτό το αποτέλεσμα συμβάλλει ο Νόμος της Αρμονίας που δημιουργεί δεσμούς -αρμούς- μεταξύ των στοιχείων της εκάστοτε σύνθεσης, όχι με τρόπο άτακτο και τυχαίο, αλλά με τρόπο ταιριαστό, δηλαδή με την επιλογή των κατάλληλων για την κάθε περίπτωση στοιχείων.

Έτσι παράγει Ομορφιά η κοσμική δημιουργικότητα. Και το ίδιο προσπαθεί να κάνει ο άνθρωπος στο μέτρο των δικών του δυνατοτήτων. Γιατί, εκτός από τη χρηστικότητα, η Ομορφιά είναι παντοτινό ζητούμενο σε όλες τις κλίμακες των όντων.

Έχει λεχθεί ότι η δυσαρμονική συσχέτιση στοιχείων φέρνει καταστροφικά αποτελέσματα, όπως και η διατάραξη της αρμονίας. Δεν χρειάζεται να ψάξει κανείς πολύ για να το διαπιστώσει αυτό παντού, όπως στις κοινωνικές δομές, στις ανθρώπινες σχέσεις, στην υγεία, κ.τ.λ. Και αξίζει να θυμηθούμε το παράδειγμα από τη Διδασκαλία της Άγκνι Γιόγκα, ότι ένα μπουκέτο λουλούδια με λαθεμένο συνδυασμό μπορεί να παρομοιαστεί με βόμβα. Η Φύση όμως συνταιριάζει τα φυτά της με μεγάλη σοφία, γι΄αυτό όλα τα πλάσματα νιώθουν αναζωογονημένα στην αγκαλιά της.

Πράγματι, ο σωστός συνδυασμός των στοιχείων απαιτεί σοφία. Πόση σοφία, αλήθεια, κρύβεται πίσω από τα μεγάλα έργα τέχνης! Πόση σοφία υπάρχει στις μεγάλες Διδασκαλίες! Για παράδειγμα, η Πλατωνική Φιλοσοφία έχει συνθέσει όλες τις προηγούμενες Διδασκαλίες Ανατολής και Δύσης, δένοντάς τες με την προσωπική μεγαλοφυϊα του Δημιουργού της.

Και τώρα, η Διδασκαλία της Νέας Εποχής, η Άγκνι Γιόγκα, είναι ένα τέλειο παράδειγμα περιεκτικότητας και αρμονικού, λειτουργικού συνδυασμού. Έχει περικλείσει όλες τις προηγούμενες αληθινές Διδασκαλίες, έτσι που αλληλοσυμπληρώνονται με τρόπο άριστο και σοφό, αναδεικνύοντας το κοινό τους υπόβαθρο, καθώς και την κοινή τους προέλευση. Αλλά, βέβαια, έχει ολοκληρώσει το πανέμορφο οικοδόμημά της προσθέτοντας τα δικά της νέα στοιχεία. Δίκαια λοιπόν αυτοχαρακτηρίζεται «Γιόγκα της Σύνθεσης».

Σ΄ένα τέτοιο άρθρο, ας μην παραλείψουμε τον Νόμο της Συμμετρίας ή του Ορθού Μέτρου. Η παραβίαση του ορθού μέτρου, είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, επιφέρει την κατάρρευση ενός συστήματος. Η υπερβολή ή η έλλειψη, η υπερτίμηση ή η υποτίμηση, καταστρέφει την ομορφιά και την αρμονία, επειδή διαταράσσει την ισορροπία ενός οργανισμού, και η μη αποκατάσταση της ισορροπίας μπορεί να καταλήξει στην πλήρη καταστροφή του συστήματος. Σωστά σκέφτεται όποιος ταυτίζει τον Νόμο της Συμμετρίας με τον Νόμο της Ισορροπίας.

Η ισορροπία δεν είναι τόσο εύκολη ιδιότητα, και φυσικά μιλάμε τώρα για την ανθρώπινη ισορροπία που έχει οπωσδήποτε μια σχετικότητα, γιατί η απόλυτη ισορροπία είναι γνώρισμα μόνο των Μεγάλων Όντων. Σε ό,τι αφορά λοιπόν την ανθρώπινη ισορροπία, αυτήν την σχετική, ακόμα και αυτή σπανίζει μεταξύ των ανθρώπων. Η ανισορροπία, σε διάφορους βαθμούς, είναι φανερή, αρχίζοντας από συνηθισμένες εκδηλώσεις άγχους, ανησυχίας και κλιμακούμενη σε συμπτώματα ανεξέλεγκτης οργής, μίσους και άλλων βίαιων συναισθημάτων, για να φτάσει σε καταστάσεις ολέθριων παθών και εν τέλει στις επίφοβες ψυχασθένειες που μαστίζουν τη σύγχρονη ανθρωπότητα. Ίσως μάλιστα η παραφροσύνη στις διάφορες μορφές της να συνιστά μεγαλύτερο κίνδυνο από τις άλλες ασθένειες.

Γιατί είναι δύσκολη η επίτευξη ισορροπίας; Επειδή η ισορροπία, δηλαδή το ορθό μέτρο, προϋποθέτει την ικανότητα σοφής διάκρισης αφενός και πειθαρχίας αφετέρου. Και οι δύο αυτές πολύτιμες ιδιότητες καταπνίγονται εξαιτίας της έλλειψης σοβαρής σκοποθεσίας στη ζωή που οφείλεται στην απουσία νοήματος στη ζωή.

Όλο το παραπάνω σχετίζεται με έναν άλλο Νόμο, τον Νόμο της Προσαρμογής στο Σκοπό. Όταν υπάρχει ένας σκοπός, τότε όλες οι προσπάθειες πρέπει να κατατείνουν στο να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός, ενώ θα αποφεύγονται οι ενέργειες που εμποδίζουν την πραγματοποίησή του. Η Φύση, ας πούμε, έχει έναν στόχο -την τελειοποίηση των μορφών της. Η Άγκνι Γιόγκα έχει τον στόχο της ανάπτυξης της συνειδητότητας. Οι άνθρωποι θέτουν επίσης στόχους, συνήθως όμως τους διαφεύγει ο πιο ζωτικός που έχει να κάνει με το νόημα της ζωής.

Οι μεγάλες Διδασκαλίες δίνονται ακριβώς για να υποδείξουν αυτό το νόημα, αφυπνίζοντας το κοιμισμένο πνεύμα. Εάν η αφύπνιση επιτευχθεί και ανάψει ο πνευματικός σπινθήρας, τότε προβάλλει ο μεγάλος Σκοπός και οι άλλοι στόχοι μπαίνουν στο περιθώριο. Αποκτούν δευτερεύοντα σημασία. Τότε έρχεται η διάκριση του μεγαλύτερου από το μικρότερο, τους σπουδαιότερου από το πιο ασήμαντο.

Όταν τα πράγματα πάρουν μέσα στη συνείδηση την ορθή τους διάσταση, τότε έρχεται και η ικανότητα χρήσης του ορθού μέτρου, της συμμετρίας. Ο άνθρωπος μπορεί να αποδώσει «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ».

Ας θυμηθούμε τέλος ακόμα έναν νόμο, τον Νόμο της Σχετικότητας. Δεν είναι μόνο ο χρόνος σχετικός, τα πάντα είναι σχετικά. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού υπάρχει η εξελικτική κλίμακα, και αφού οι περιστάσεις και οι ανάγκες μεταβάλλονται. Έτσι, για παράδειγμα, ο θεσμός της βασιλείας ήταν καλός και χρήσιμος σε μια δεδομένη ιστορική περίοδο. Αργότερα όμως έπαψε να είναι τέτοιος και τον διαδέχτηκε ένα άλλο κυβερνητικό σχήμα.

Άλλο παράδειγμα: Η γνωστή Εντολή λέει: Ου φονεύσεις. Ωστόσο, δεν έχει απόλυτη ισχύ. Διότι σε περίπτωση αυτοάμυνας ο φόνος δικαιολογείται.

Γενικά, εκείνο που φαίνεται τέλειο σε μια περίπτωση, φαίνεται ατελές σε άλλες. Η τελειοποίηση είναι αέναη ακριβώς επειδή η κλιμάκωση είναι άπειρη. Με άλλα λόγια, η απειροσύνη και η εξέλιξη δίνουν ύπαρξη στη σχετικότητα.

Σ΄αυτή τη σειρά άρθρων προσπαθήσαμε να σκιαγραφήσουμε το τεράστιο θέμα των Κοσμικών Νόμων. Εκείνο που πρέπει να κατανοηθεί είναι ότι όλοι οι Νόμοι του Κόσμου είναι εξίσου αναγκαίοι για την ύπαρξη και λειτουργία του. Επίσης ότι όλοι συνδέονται άρρηκτα, συνεργάζονται και αλληλοεπιδρούν. Αν έπαυε να λειτουργεί οποιοσδήποτε από αυτούς, ο Κόσμος θα κατέρρεε.

Είναι τόσο αναγκαίοι και τόσο αλληλένδετοι που μπορείς να πεις ότι συνταυτίζονται. Πραγματικά, καθένας από αυτούς εμπεριέχει όλους τους άλλους.